Angstige, verdrietige en onrustige kinderen (juni)
Waar komen toch al die hoog gevoelige, onrustige, heftige kinderen vandaan?
Zijn ze daarmee geboren? Berusten al die ontwikkelingsvragen op een stoornis in de gehechtheidsontwikkeling? Is het een tijdsfenomeen? Of ligt het aan de opvoeding?
In 2020 hebben we grote toename van deze signalen gezien, hoe kunnen we deze ontwikkeling ten goede keren?
In deze scholing zullen we die vragen onderzoeken en mogelijkheden voor behandeling en begeleiding aanreiken.
Locatie informatie - Antropia, Cultuur- en Congrescentrum
Antropia vind je in het midden van Nederland op Landgoed De Reehorst. Pal naast NS-station Driebergen-Zeist en aan de A12 (afslag Driebergen-Zeist).
Kaart google maps met positie Antropia, Hoofdstraat 8, 3972 LA Driebergen
(Navigeren naar en parkeren in Q-Park P+R Station Driebergen-Zeist op Stationsweg 15B of Oude Stationsweg 13)
Docenten
Hilda Boersma
Euritmie therapeut
Edmond Schoorel
kinderarts
Lonneke Winters
logopedist/s.i.-therapeut
Voor wie
Deze scholing is voor academische en HBO-professionals werkzaam in de zorg voor kinderen, zoals artsen, psychologen, (ortho)pedagogen, vaktherapeuten, verpleegkundigen en maatschappelijk werkers.
Deze nascholing is geaccrediteerd door ABAN ( Accreditatie Bureau Algemene Nascholing) voor 5 punten
Wat levert het op
- Meer inzicht in de oorsprong van het gedrag van de kinderen en daardoor mogelijkheden zien voor behandeling en begeleiding.
- Praktische handvatten hoe ontregeling te voorkomen en een gezondmakend klimaat te scheppen.
- Ingangen hoe ouders/ verzorgers bij de begeleiding te betrekken, zodat de aanpak breed gedragen kan worden.
Inhoud
Edmond Schoorel, ( kinderarts) en Lonneke Winters (SI therapeut en logopedist) nemen ons deze dag mee in de wereld van kinderen met ontregeld gedrag zoals onrust, boosheid, angsten, dwangen en hoog sensitiviteit. In het Kindertherapeuticum hebben zij een beeld ontwikkeld dat een verband beschrijft tussen het integratie proces van het kind en ontwikkelingsproblemen. Zij willen dit beeld graag delen en verder ontwikkelen. Om het geleerde aan den lijve te ervaren zal Hilda Boersma ons meenemen in haar vakgebied, de euritmietherapie, antroposofische bewegingstherapie.
Over de inhoud van de dag zegt Edmond Schoorel het volgende.
“We gaan de rol van de hersenen en het zenuwstelsel herbezien. We gaan de ‘sterke wil’ opnieuw beschrijven en we gaan de liefdevolle distantie aan u voorleggen als pedagogisch instrument.
We willen de dag zo inrichten, dat we verdiepende achtergrond bieden en dat we tussendoor ook praktisch willen laten ervaren wat we bedoelen. De rol van de lichaamsgerichte zintuigen komt aan bod, maar ook de noodzaak van het verzorgen van een goede bedding in de opvoeding. Dat is een taak van de ouderbegeleiding, maar alle therapeuten en begeleiders hebben daarmee te maken.“
Programma
De dag bestaat uit vier delen. In elk deel wordt een van de vier aspecten van de identificatie aan de wezensdelen belicht. Ieder deel begint met een stuk inhoud van Edmond Schoorel, gevolgd door een casus of beschrijving uit de behandelpraktijk door Lonneke Winters.
Deel 1: Hechting aan de eigen lichamelijkheid, basis van vertrouwen
Deel 2: Hechting aan de eigen vertrouwde omgeving: basis voor weerstand
Deel 3: Vertrouwd raken met je eigen mogelijkheden en beperkingen: basis voor copinggedrag
Deel 4: Bouwen aan je identiteit: Basis voor echte wederkerigheid
Uitwisseling en euritmie ter afronding
Docenten
- Edmond Schoorel (kinderarts)
- Lonneke Winters (SI- therapeut)
- Hilda Boersma, euritmietherapeut.
- Florinde Damen, vaktherapeut beeldend (dagvoorzitter)
Literatuur
-
Ainsworth, M.D.S., Blehar, M.C., Waters, E. & Wall, S. (1978). Patterns of Attachment: A psychological study of the strange situation. Hillsdale, nj: Erlbaum.
-
Baars, E. & Bie, G.v.d. (2009) Op weg naar een professionele individugeoriënteerde gezondheidszorg. Hogeschool Leiden.
-
Baars, E. & Bie, G.v.d. (2011) Health promotion, preventief en curatief. Hogeschool Leiden.
-
Bijloo, M. (2009) Hechting. In: Niemeijer, M.H. & Gastkemper, M. (2009) Ontwikkelingsstoornissen bij kinderen. Van Gorcum, Assen.
-
Boris, N.W. & Zeanah, C.H. (2005). Practice parameter for the assessment and treatment of children and adolescents with reactive attachment disorder of infancy and early childhood. American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, www.aacap.org.
-
Bowlby, J. (1980). Attachment and loss: Volume 3. Loss, sadness and depression. London: Penguin Books.
-
Niemeijer, M.H. & Gastkemper, M. (2009) Ontwikkelingsstoornissen bij kinderen. Van Gorcum, Assen.
-
Perry,B. (2006) Applying principles of neurodevelopment to clinical work with maltreated and traumatized children. In: Boyd Webb, N, Working with traumatized youth, New York
-
Perry, B. & Szalavitz, M. (2007) De jongen die opgroeide als hond. Scriptum Psychologie.
-
Schoorel,E.P. (herdruk 2021) De eerstezevenjaar. Christoforus, Zeist.
-
Steiner, R. (2000) De opvoeding van het kind in het licht van de antroposofie. Pentagon, Dordrecht.
-
Steiner, R. (2012) Zintuigen en levensprocessen Vrij Geestesleven, Zeist.
Locatie
Hoofdstraat 8, 3972 LA Driebergen-Rijsenburg, Nederland Google mapsStart | 25 juni 2021 9:00 |
Eind | 25 juni 2021 17:00 |
Sluitingsdatum | 05 mei 2021 |
Prijs p.p. | 150,00 |
Locatie | Antropia, Cultuur- en Congrescentrum |