Skip to main content
Nascholing
11
Mar

Van groeikrachten en denkkrachten, over ontwikkelingsproblematiek in de eerste 21 jaar

Een nascholing met Jacques Meulman, Jill Meulman en Thomas Kelling over de gezond- en ziekmakende invloed van pedagogie in de jeugd op de volwassenheid.

Hoe kunnen verstoringen in de ontwikkeling gedurende de eerste 21 jaar doorwerken in een verhoogde kwetsbaarheid voor het ontstaan van psychische klachten in de volwassenheid?

Voorbeelden en uitwerkingen van verstoringen in achtereenvolgens de eerste, de tweede en de derde zevenjaarsfase en de mogelijke psychopathologie in de spiegelende zevenjaarsfasen in het latere leven. Uit deze samenhang ontstaan inzichten in preventie en behandeling.

Leer kijken naar deze fenomenen vanuit diverse perspectieven.

Start-11 March 2022 09:00 -16:30
€ 195 inclusief biologische vegetarische lunch, koffie en thee

Locatie informatie - Antropia, Cultuur- en Congrescentrum

Antropia vind je in het midden van Nederland op Landgoed De Reehorst. Pal naast NS-station Driebergen-Zeist en aan de A12 (afslag Driebergen-Zeist).

Kaart google maps met positie Antropia, Hoofdstraat 8, 3972 LA Driebergen
(Navigeren naar en parkeren in Q-Park P+R Station Driebergen-Zeist op Stationsweg 15B of Oude Stationsweg 13)

€195,00 7
De inschrijfdatum is verlopen of deze cursus is vol.
Voor meer informatie neem contact op met info@academieag.nl

Voor wie

Academisch en hbo geschoolde professionals in de gezondheidszorg.

Leerdoelen en methode

Doel van deze dag: kennismaking en verdieping van de levensfasen, de invloed van pedagogiek en de uitwerking op latere leeftijd .

Methode: voordrachten en kunstzinnige verwerking

Doelgroep:  academisch en HBO geschoolde professionals in de gezondheidszorg.

Leerdoelen:

  • inzichten in preventie en behandeling.
  • Kennis van hoe verstoringen in de ontwikkeling in de eerste 21 levensjaren kunnen doorwerken in het ontstaan van psychische klachten in de volwassenheid

Programma (concept)

9.00    welkom

09.15   euritmie – Jill Meulman

10:00   voordracht door Thomas Kelling – Van buiten geduwd worden of van binnen bewogen worden?
Over hoe de hele sociaal pedagogische omgeving zich afdrukt via het etherlichaam en tenslotte in onze organen en hoe de school daar een heel grote rol in kan hebben, zowel in positieve als in negatieve zin.

11:00   pauze

11:30   voordracht Psychopathologie in de levensloop -door Jacques Meulman – psycholoog
Hoe kunnen verstoringen in de ontwikkeling gedurende de eerste 21 jaar doorwerken in een verhoogde kwetsbaarheid voor het ontstaan van psychische klachten in de volwassenheid? Voorbeelden en uitwerkingen van verstoringen in achtereenvolgens de eerste, de tweede en de derde zevenjaarsfase en de mogelijke psychopathologie in de spiegelende zevenjaarsfasen in het latere leven. Uit deze samenhang ontstaan inzichten in preventie en behandeling

12:30   ruimte voor vragen

13:00    lunchpauze

14:00    euritmie – Jill Meulman

14:45    thee

15:00   casus bespreking – voorbeeldcasus en casus vanuit de groep- 

16:20    wrap up / afhechten

16.30    einde

Docenten

  • Jacques Meulman - psycholoog , studeerde psychologie, antroposofische psychodiagnostiek en gespreks- en psychotherapie. Werkte als leerkracht aan de vrije School
  • Thomas Kelling - (antroposofisch) huisarts in Amsterdam, school en consultatiebureau-arts, docent    
  • Jill Meulman - Euritmist

Literatuur

Verplicht voor cursisten van de 11e Vervolgopleiding Antroposofische Diagnostiek, Gespreks- en Psychotherapie   

Aanbevolen:

  • Bakermans-Kranenburg, M. J., IJzendoorn, M. H, van & Juffer, F. (2003). Less is more: Meta-analysis of sensitivity and attachment interventions in early childhood. Psychological Bulletin, 129
  • Downloaden, zie https://www.trimbos.nl/docs/9908351a-4e5e-4d80-b343-55e69086a1fb.pdf
  • Glöckler, M., e.a. (1998). Gesundheit und Schule. Dornach: Verlag am Goetheanum
  • Heim, C., Shugart, M., Craighead, W. E., & Nemeroff, C. B. (2010). Neurobiological and psychiatric consequences of child abuse and neglect. Developmental Psychobiology
  • IJzendoorn, M.H. van. (2008). Opvoeding over de grens. Gehechtheid, trauma en veerkracht. Meppel: Boom.
  • Lindauer, R., Staal, W. (2021). Handboek Kinder- en Jeugdpsychiatrie. Uitgeverij Boom
  • Stevens, G., Dorsselaer, S. van, Boer, M., Roos, S. de, Duinhof, E., Bogt, T. ter, Eijnden, R. van den, Kuyper, L., Visser, D., Vollebergh, W., & Looze, M. de. HBSC 2017. Gezondheid en welzijn van jongeren in Nederland. Ridderkerk: Ridderprint BV.
  • Verhulst, F.C. (2008). De ontwikkeling van het kind. Assen: Van Gorcum

Locatie

Ionagebouw, Hoofdstraat 8, 3972 LA Driebergen-Rijsenburg, Nederland Google maps
Start 11 maart 2022 9:00
Eind 11 maart 2022 16:30
Prijs p.p. € 195 inclusief biologische vegetarische lunch, koffie en thee
Locatie
Antropia, Cultuur- en Congrescentrum
Ionagebouw, Hoofdstraat 8, 3972 LA Driebergen-Rijsenburg, Nederland
Antropia, Cultuur- en Congrescentrum

Locatie Kaart