Opening academisch jaar 2022 met dr Machteld Huber
Bijeenkomst met docenten, besturen van de beroepsverenigingen en partners van de Academie.
Uitwisseling van de jaarplannen van de opleidingscommissies en als gastspreker dr. Machteld Huber : 'Positieve Gezondheid' - De achtergrond van een brede gezondheidsbenadering, waarin zingeving centraal staat.
Slaapstoornissen
Een nascholing door Henriette Dekkers-Appel (1e lijns-psycholoog) en Silvia Pedrotti (vaktherapeut beeldend).
Slaapstoornissen komen regelmatig voor in de praktijk, en hangen vaak samen met andere klachten zoals onregelmatige werktijden, hoge werkdruk of werkomstandigheden. Ook gezinssituaties kunnen slaapproblemen met zich mee brengen zoals huilbaby’s of andere zorgen met de kinderen. De slaapproblemen bij Burn-out zijn notoir bekend, maar ook eenzaamheid, chronische ziektes zijn belastend en zien we vaak gepaard gaan met een verstoring van de slaap.
Langdurige verstoringen van slaap kan tot depressiviteit leiden, maar meestal zien we het omgekeerde: depressiviteit brengt slaapstoornissen met zich mee, en wordt uiteraard versterkt door moeheid en uitzichtloosheid. Moe en somber wakker worden geeft reden tot zorg. We zien daarbij een verstoring in wat je zou kunnen noemen: koersbepaling in het dagelijkse leven.
Hoe benader je de jeugd tussen 14-21 met de problemen van nu?
De eerste nascholing in een reeks over omgaan met kinderen tussen 14 en 21 jaar met de problemen van nu in het post-covid tijdperk. Internationale onderzoeken wijzen op een wereldwijde toename van angst en depressie bij jongeren.
Op deze nascholing schetst Henriette Dekkers-Appel het oerbeeld van de adolescentie vanuit de wetenschap. De stofwisselingsprocessen ontwikkelen zich sneller dan het zenuwzintuigproces. Hoe grijpen we die turbulentie bij adolescenten? Hoe kunnen volwassenen plaatsvervangend overzicht en koers houden?
Het is zaak het fundament te verzorgen voor jongeren waarmee ze de 3e zevenjaarsfase in gaan. Wat we zien is dat jongeren angstig worden.
Jacques Meulman zal ingaan op het perspectief van de opvoeding en het gezin. Hij zal het belang aangeven van de nacht, en vooral van hóe pubers de nacht in gaan en dat ze daarvoor een waarachtige wereld dienen te ontmoeten.
Omgaan met verlies en rouw - nov '22
Verlies ervaringen en rouw horen bij het leven.
Er zijn vele soorten verlies zoals het verlies van een relatie, een baan, gezondheid, ouderschap, een dierbare, toekomstperspectief.
Als we kunnen uitreiken naar anderen en door hen gedragen worden, lopen we niet alleen door het landschap van de rouw. En dat maakt alle verschil. Vaak is professionele hulp dan niet nodig. Rouw is geen ziekte, het is de pijn om het loslaten van de hechting en algemeen menselijk.
Er zijn echter verlieservaringen die zo ingrijpend zijn dat professionele hulp nodig is omdat integratie anders niet lukt en heling niet plaatsvindt. We zijn verheugd dat Dr. Riet Fiddelaers-Jaspers vanuit haar belangwekkende expertise op het gebied van verlieservaringen en (traumatische) rouw op deze dag gezichtspunten met ons wil delen.
Verbinding leggen in het gesprek met de patient
Een nascholing met medewerking van Madeleine Wulff en Peter Staal.
Deze nascholing gaat over hoe je verbinding in het patiëntcontact legt als arts of therapeut.
Zodat hij of zij zich werkelijk gezien, gehoord en begrepen voelt. Daarmee geef je deze ander bestaansrecht in wie hij of zij is, vanuit menselijke interesse en betrokkenheid.
Maar hoe doe je dat als professional? Welke aspecten zijn hierin van wezenlijk belang? Hoe voel je aan en ga je in op wat de patiënt werkelijk wil? En hoe ga je om met irritatie? Kan humor een rol spelen in het leggen van een verbinding?
KOPP-kinderen - Hoe benader je de jeugd tussen 14-21 met de problemen van nu?
De derde nascholing in een reeks over omgaan met kinderen tussen 14 en 21 jaar met de problemen van nu in het post-covid tijdperk: Kinderen van ouders met psychiatrische problemen ( KOPP-kinderen )
Wij belichten op deze dag ontwikkelingsmotieven van pubers in het algemeen. Daarnaast geven wij een opmaat over wat er kan veranderen aan deze motieven als je opgroeit als een KOPP of KOV-puber (KOV is kinderen van ouders met verslavingsproblematiek)
Introductiecursus antroposofische gezondheidszorg - voorjaar '23
Een driedaagse cursus voor een ervaringsgerichte kennismaking met een antroposofische visie op menswaardige zorg.
Wat levert het je op?
- Een kennismaking met wezenlijke aspecten van de mensvisie in de antroposofisch geïnspireerde zorg.
- Ervaringen hoe de mensvisie in de dagelijkse praktijk van zorg- en begeleiding doorwerkt in benadering en behandeling.
- Inzicht in en gevoel voor de gelaagdheid van de menselijke verschijning.
Je ontvangt een reader met het cursusmateriaal vooraf, wisselt uit met collegae van andere disciplines en organisaties.
En je doet in deze cursus inspiratie op voor je werk in de zorg én voor je persoonlijk leven.