Een nieuwe balans vinden bij chronische aandoeningen
Een constitutionele benadering van chronische aandoeningen vanuit drie ontwikkelingsprincipes: Verbinden, Vormen en Bewegen. Behalve met deze gezichtspunten zullen we dit met kunstzinnige therapie (beeldend en muziek) beleefbaar maken, en nemen we de verpleegkundige zorg hierin mee.
Een verdiepende scholing voor professionals in de zorg, die in aanraking komen met cliënten/patiënten met chronische aandoeningen.
Voorkennis van het antroposofisch drie- en vierledig mensbeeld is wenselijk.
Helende voeding (online)
Wat voedt ons? Waarom eten we eigenlijk? Voeding is een belangrijk onderdeel van een gezonde leefstijl. Voeding brengt een dagelijks terugkerende vraag mee: ‘Wat eten we vandaag? Waar heb ik zin in?’ Voor veel kinderen en volwassenen een heel belangrijke vraag. Voor sommigen is het een hele opgave iedere dag weer een gezonde maaltijd op tafel te krijgen. Dat geldt voor alleenstaanden, voor gezinnen maar zeker ook voor medewerkers op groepen in zorgorganisaties.
Leefstijl geneeskunde
Kiezen voor jezelf én voor de wereld
Wat maakt dat wij niet met z’n allen gaan voor het ogenschijnlijk makkelijk te behalen rendement van een gezonde leefstijl?
Tijdens deze conferentie verkennen we met en leren we van elkaar hoe we persoonsgerichte leefstijlverbetering en preventie vanuit verschillende werkgebieden en invalshoeken vorm kunnen geven. En ook hoe we impulsen kunnen geven aan wat in deze tijd sociaal en cultureel noodzakelijk lijkt voor het behoud en de verbetering van een gezonde leefomgeving.
Online lesgeven | Teach the teacher | docententraining
Invitational conference
(Online) training | teach the teacher | voor mensen die antroposofische inhoud aanbieden in onderwijssetting
Hoe zet je online lessen in bij antroposofische inhouden?
Hoe werkt ZOOM ?
Welke valkuilen kun je verwachten en welke werkvormen en inhouden passen dan?
Degeneratieve processen | dementie
Vanuit de degeneratieve processen naar de dementie
Deze interdisciplinaire scholing Dementie maakt deel uit van de artsenopleiding en staat als nascholing open voor artsen, therapeuten, verpleegkundigen en andere professionals.
Thema's als onthechten en begrip ontwikkelen voor de situatie van ouderen met dementie vanuit het antroposofisch perspectief komen aan bod.
Docenten zijn Paul Schmitz - specialist ouderengeneeskunde bij Warande gaat in op de vier fasen van het ziekteproces en hoe je iets kan doen met zingeving. Josien de Greeff - euritmietherapeut sluit aan bij het beleven van het zelf. Pauline van Baar - kunstzinnig therapeut beeldend en Mieke van den Goorbergh - muziektherapeut
Degeneratieve processen | dementie via ZOOM
Vanwege corona draait er een camera mee die via ZOOM gevolgd kan worden.
De lessen zijn niet specifiek gemaakt voor online, maar bedoeld om de cursus dag 'mee te beleven'.
U ontvangt met dit zoom-ticket niet het boek Dementie en ik van C. van Tellingen en M van Gerven.
Vanuit de degeneratieve processen naar de dementie
Deze interdisciplinaire scholing Dementie maakt deel uit van de artsenopleiding en staat als nascholing open voor artsen, therapeuten, verpleegkundigen en andere professionals.
Thema's als onthechten en begrip ontwikkelen voor de situatie van ouderen met dementie vanuit het antroposofisch perspectief komen aan bod.
Docenten zijn Paul Schmitz - specialist ouderengeneeskunde bij Warande gaat in op de vier fasen van het ziekteproces en hoe je iets kan doen met zingeving. Josien de Greeff - euritmietherapeut sluit aan bij het beleven van het zelf. Pauline van Baar - kunstzinnig therapeut beeldend en Mieke van den Goorbergh - muziektherapeut
Aansluiten bij de individuele mens in therapie en behandeling
De onderzoekende (zorg)professional
Een nascholing van 6 dagen waar je samen oefent met ingebrachte casussen. Opbrengst is handelingsperspectieven voor jezelf als behandelaar, therapeut of begeleider en ervaring met het maken van een casusbeschrijving.
Vereiste is een ondernemende en onderzoekende houding. Naast eigen vakkennis is geen andere (antroposofische) voorkennis vereist.
voorlichtingsochtend interdisciplinaire basismodule mei '21
Overweeg je de basismodule te gaan volgen?
Dan is dit de gelegenheid om kennis te maken met de modulecoördinatoren en vragen te stellen.
Inloop vanaf 9.30 uur met koffie en thee.
Je maakt een proefles mee en hoort enkele ervaringsverhalen van deelnemers van voorgaande jaren.
Er is ook tijd ingeruimd voor persoonlijke vragen.
Depressieve stoornissen
Deze interdisciplenaire scholing over depressieve stoornissen is een verdiepende scholing voor professionals die de basis van antroposofische menskunde hebben leren kennen. Deze dag maakt ook deel uit van de vervolgopleiding voor artsen. Het therapeuticum in Haarlem heeft zich met het thema depressie intensief bezig gehouden door in samenwerking met het Lectoraat Antroposofische Gezondheidszorg een zorgprogramma te ontwikkelen voor mensen met een depressie.
voorlichtingsavond interdisciplinaire basismodule juni '21
Overweeg je de basismodule te gaan volgen?
Dan is dit de gelegenheid om kennis te maken met de modulecoördinatoren en vragen te stellen.
Inloop vanaf 18.00 uur , voor een broodje wordt gezorgd.
Je maakt een proefles mee en hoort enkele ervaringsverhalen van deelnemers van voorgaande jaren.
Er is ook tijd ingeruimd voor persoonlijke vragen.